::MY LUVLY DEARIES::

Ahad, 18 Julai 2010

::OBESITI VS KEBAYA::

ASSALAMUALAIKUM..

Ari neh aku nak cite cket sal obesiti
tapi pe kaitan ngan kebayakan??oke2..t kat bawah aku xplain 
skang aku nak cite kesan OBESITI dulu
mungkin kowang pon dah tau..saje nak ingatkan supaye aku sendiri pon xlupe

KESAN OBESITI TERHADAP TUBUH (aku kidnap 1 kesan jep dari majalah MINGGUAN WANITA)
1) Penyakit jantung:
owang obes ni kompem la banyak lemak kan. So, lemak yang banyak kat dalam tubuh 2 leh menjadi racun dalam tubuh. Lemak yang bahaya 2 namenya lemak visceral, si lemak bahaya ni mem'produce' zat kimia yang berkait ngan penyakit jantung, diabetes n gak kanser..(ngeri2..mintak dijauhkan)
Hasil pemerhatian (kompem la bukan aku yang wat pemerhatian 2), wanita gemok ni jantung dowang membesar tau. Otot2 jantung yang makin membesar ni disebabkan peregangan seiring ngan berat badan ekstra mereka. Kowang leh bayangkan x?? But even jantung dowang membesar, jantung dowang still work as jantung dowang saiz normal so jantung dowang xmampu nak mengepam darah ngan efektif. Cam kowang guna kete besar la, tapi enjin tuk kete kecik ciput cam kancil..xsesuai kan?? Kete pon jalan tersedak2 (betol ke perkatan 2??hentam je). Sebab 2 la seterunya berlaku gangguan pernafasan dan keletihan.

Cukop x 1 kesan jep??
bagi aku 1 kesan ni pon dah leh wat idop kite sengsara kan
so kawan2..plezzzzz3 tolong tengok2 pe yang anda makan then banyakkan bergerak if xsempat nak exercise, banyakkan berjalan oke..minimum 36 minit sehari.



Skang nak cite kaitan obesiti ngan kebaya lak
sebelom 2 nak tanya, pompuan mana yang xnampak ayu bile pakai kebaya??
sume nak pakai kebaya then looking great kan??
tapi cube bayangkan kalau pompuan 2 da spare tyre??
canteq x??
emm aku pon dulu xnak pakai kebaya sebab aku xyakin aku akan nampak ayu bile pakai kebaya
tapi raya tahun ni sume kain aku suh tailor wat kebaya
aku nak b4 raya ni..badan aku solid molid, dah xde lemak2 gelebeh sume
doa2 kan usaha aku berjaya yea..insyaAllah

Lilypie - Personal pictureLilypie Trying to Conceive Event tickers

www.tips-fb.com

2 ulasan:

FyZa berkata...

yeay! dh bleh komen..;)

gud luck! kamu mst bleh pnya..sy lak klu pakai kya dorg komen ckp x dak cutting..sobs2..

Unknown berkata...

fyza: 2 la..yg kurus nk tmbh kg..yg lbih kg lak nk krus..hehe
anwy..thnx dear..kamu tetp comey oke