::MY LUVLY DEARIES::

Jumaat, 9 April 2010

:: BUAT AKU TERSENYUM ::)

Ape yea??hehe..dah lama xmenulis kat cni
windu la kan

Tadi DR MOHD RIDHUAN TEE ABDULLAH datang ke UiTM
bagi memberi sedikit talk tentang hubungan etnik klu xsilap aku
hehe..nampak la kan aku ni xambik kisah sangat
tapi di sebabkan ustazah dah mewajibkan kehadiran n aku ske cara DR
so aku n geng (mrA, mrS n msW) pon pegi la
agak terlambat gak kami sampai..nyesal tau

Apa yang DR gtau benar2 membuka mata
ngan cara DR..memang xngantok pon
betapa asimilasi di MALAYSIA tercenta ni masih jauh
atau pon sebenarnya sudah terlambat
DR bercakap berlandaskan pemikiran Islam
n seperti DR cakap secara real politic

Agak bersetuju ngan DR, keadilan bukan bermaksud fair n square @ kesamarataan
tapi sebenarnya meletakkan yang hak di tempat yang sepatutnya
1Malaysia pun dah banyak di salah tafsir, di salahguna

Aku pun xnak cakap banyak..nanti len lak yang owang faham
tapi kenyataannya..sifat perkauman di negara kite memang terlalu menebal
n amat mengerikan
hak ORANG MELAYU salu dipertikai..bahasa Melayu sendiri diperdagang..humm

Aku pun baru pagi tadi present tajuk "menangani cabaran hubungan etnik"
n aku fokus dalam aspek pendidikan n sosial
memang dari apa aku baca pon memang banyak kepincangan dalam sistem pendidikan
rasanya terlalu sukar untuk kita ubah dasar2 yang dah sedia ada
xmungkin la kan kaum len nak terima cadangan sekolah 1 aliran
kompem hal ni akan ditentang habis-habisan
xmungkin la kot nak meMELAYUkan owang bukan MELAYU
seperti mana di Thailand..owang Cina di sana sudah lama diSIAMkan
contohnya THAKSIN..=)

Sepatutnya isu MELAYU n ISLAM xpatut dipertikaikan
konsep 1Malaysia pon bagus tapi seperti DR cakap
dasarnya harus kuat agar bila PM skang dah xjadi PM
konsep tersebut terus diguna pakai seperti WAWASAN 2020
yang terus menjadi landasan kemajuan negara

Aku pulang dengan senyum
aku kembali dengan puas
tapi sebenarnya terlalu berat tanggungjawab
sebagai generasi pemimpin masa depan
sedangkan yang dah MELAYU semakin kurang keMELAYUannya
bagaimana proses asimilasi nak berlaku???
bak kate DR, memperjuangkan kebenaran itu pahit
tapi selagi kite ingat n sayangkan Allah, insyaAllah kite mampu bertahan

**nak tido dengan tersenyum malam ni**

www.tips-fb.com

0 ulasan: